
Kapacitetsudnyttelsen af hvert køretøj er steget med 25%, og ordrer er fordelt mere jævnt på køretøjerne
Lemvigh-Müller
Reduceret antal af køretøjer brugt pr. dag
Automatisk planlægning resulterer i højere kapacitetsudnyttelse samt en reduktion i kilometerantal og køretøjer.
Lemvigh-Müller er Danmarks største stål- og teknik grossist med 1.200 medarbejdere og en omsætning på ca. 5,1 mia. kroner. Virksomhedens to primære forretningsområder er tekniske installationer samt stål/metal, og produktsortimentet består af 300.000 varenumre.
Udfordringen
Lemvigh-Müller ønskede at forbedre deres operationelle effektivitet, og de havde brug for et nyt system for at opnå dette. De havde en ambition om at forbedre deres kapacitetsudnyttelse og opnå større driftsoverskud. Det var vigtigt for dem at blive mindre afhængige af nøglepersonale og fremtidssikre organisationen IT-mæssigt.
Løsningen
Michael Lichtenberg Crone forklarer: “Planlægning af ståldistribution er meget kompleks, så selvom vi nu har et avanceret system, vil vi altid have behov for dygtige planlæggere. Former og størrelser varierer enormt meget, og der er mange regler for placering af produkter under distributionen. I denne forbindelse arbejder vi med såkaldte “besværlighedskoder”, som er tildelt varerne og vises i systemets Gantt-tavle. Systemet parrer automatisk produkter og køretøjer efter kvalifikationer, og med disse ”besværlighedskoder” kan planlæggerne nemt dobbelttjekke systemets planlægning og foretage de nødvendige justeringer.”
Resultaterne
Michael Lichtenberg Crone tilføjer: “Det var en proces, hvor vi var nødt til at forkaste den måde, vi plejede at planlægge på og i stedet godtage, hvad der kunne ligne “kaos-planlægning” ved første øjekast. Vore chauffører syntes, det var et vanvittigt system i starten, men tallene taler for sig selv.”
Hvis du vil vide mere
Download casen og læs om alle de fordele og resultater Lemvigh-Müller har opnået med implementeringen af AMCS' automatiske planlægningssoftware.

Number of vehicles has been reduced
Capacity utilisation per vehicle has increased
Average mileage per delivery has been reduced